joi, 22 aprilie 2010

Ziua pământului

Ce măsuri ecologice luăm fiecare dintre noi? Mă tot gândesc şi nu-mi trece nimic prin cap. N-am nici o contribuţie personală activă în prezervarea mediului înconjurător. Şi ca mine sunt probabil zeci sau sute de milioane de oameni.

Cel puţin mă consolez cu faptul că nu am acţionat în mod direct în scopul distrugerii naturii. Totuşi, e trist să fiu pe linia neutrilor şi să-mi dau seama că utilitatea faptelor mele n-are implicaţii ecologice. Dar, în mod indirect, nici unul dintre noi nu poate rămâne neutru în raport cu consumul de resurse naturale.

Încă din copilărie am început să folosim hârtia la şcoală. Câţi copaci sunt tăiaţi pentru a produce o tonă de hârtie? Am auzit că 17 şi probabil nu din ăia mici şi piperniciţi. Am folosit 2500 de caiete în cei 12, 16 sau 18 ani de şcoală? Atunci trebuie să plantăm 17 copaci. Personal, după un calcul rapid aproximativ - (12*10*2*3+4*12*2*2)=720+192=912 – am o restanţă de cel puţin 6 copaci. Plus unul care era la geamul meu şi o vecină nebună a pus pe cineva să-l taie pe motiv că nu-i intră lumină în apartament şi că îi miroase prea tare a flori de tei! Din păcate, pe atunci n-am avut vârsta minimă pentru a protesta pe cale oficială şi legală.

Deci să tragem concluzia că e-learningul e mai avantajos pentru natură? Eu nu m-aş grăbi. Calculatoarele nu funcţionează singure stând la soare. Au nevoie de energie electrică. Aceasta este produsă doar în foarte mică proporţie din energie solară sau eoliană. În România, principala sursă de energie electrică este cărbunele – resursă naturală neregenerabilă. Aşa că, până când hidrocentralele vor trece pe locul întâi în producţia de energie electrică, n-ar trebui să exagerăm consumul acesteia.

Cine poate spune că preferă să meargă pe jos decât cu maşina? Suntem invadaţi de autoturisme. N-avem nici destule benzi de circulaţie, nici parcări, dar românii continuă să achiziţioneze chiar mai mult de un autovehicul de familie sau chiar de persoană. Păi de ce? Toată lumea are şi eu sunt prost să nu-mi iau? Sunteţi de acord că aşa se întâmplă de obicei? Chiar dacă o foloseşte doar de câteva ori pe lună/an, românul vrea să se mândrească cu maşina lui din faţa blocului. Cât consumă în medie un autoturism? Să zicem aproximativ 6l/100km. Benzina şi motorina sunt produse din petrol – altă resursă naturală neregenerabilă. Noxele eşapate poluează enorm, făcând aerul de nerespirat în marile aglomeraţii urbane. Nici frica de obezitate nu ne determină să mergem pe jos. De cele mai multe ori suntem presaţi de timp şi uităm că poate peste câteva sute/mii de ani nu vor mai fi resurse de exploatat. Ne vom muta pe altă planetă, ca ţiganii cu cortul, pardon, cu palatul?

În concluzie, orice facem afectează ecosistemul în care ne aflăm. Depinde doar de noi să îl influenţăm pozitiv.

Niciun comentariu:

Primăvara

  De sub pătura de nea a ieșit un ghiocel , Iar o mic ă viorea s-a întins încet spre el. Mii de rândunele peste dealuri vin Și râul de...